Anmäla flytt - Viktigt att tänka på

Att flytta innebär ju förutom allt packande och kånkande även en del administrativt arbete. Det kan vara skönt att ha det avklarat i god tid innan flyttdatumet så att det är ur världen när flyttstöket väl sätter igång på allvar.

”När man anmäler flytt till olika företag och myndigheter kan man alltid ange ett flyttdatum, vilket innebär att du kan anmäla din flytt så fort du vet vart du ska flytta och när”

Det blir ofta en del ringande och klickande på företags hemsidor när man ska anmäla en flytt, men allt som allt brukar det gå ganska fort. När man anmäler flytt till olika företag och myndigheter kan man alltid ange ett flyttdatum, vilket innebär att du kan anmäla din flytt så fort du vet vart du ska flytta och när. Här är det viktigaste du behöver tänka på när du ska flytta.

Adressändring och eftersändning av post

Adressändringen gör man enkelt genom att kontakta Skatteverket, som folkbokför dig på den nya adressen från det datum du angivit och underrättar berörda myndigheter. Du kan också använda den kostnadsfria tjänsten adressändring.se, där du även kan kryssa i vilka företag du är kund hos. Hos adressändring.se kan du även beställa eftersändning av post i exempelvis 12 månader, då mot en kostnad.

brevlådor adressändring

Vanligtvis kan det ta ett tag innan alla företag och myndigheter hunnit registrera den nya adressen. Om du prenumererar på en dagstidning kan det därför vara bra att anmäla adressändringen direkt till dem om du vill ha tidningen på din nya adress från det datum du flyttar in.

Anmäla flytt till försäkringsbolag

Din hemförsäkring gäller på den adress du är skriven, så därför måste du meddela ditt försäkringsbolag i god tid innan du flyttar så att försäkringen gäller på den nya adressen. Det bästa är att ringa, men det brukar också finnas bra e-tjänster på företagens hemsidor. Om du byter boendeform, dvs flyttar från en hyresrätt till en bostadsrätt, eller från en lägenhet till en villa, ska du alltid ange detta, eftersom det påverkar vilken form av försäkring du ska teckna.

Vad gäller själva flytten kan du om du anlitar oss känna dig trygg med att vi har de försäkringar som behövs för att bedriva en trygg flyttverksamhet.

Skriva nytt elavtal

Det här med hur elabonnemang fungerar kan vara svårt att bli klok på numera. Men ska man fatta sig kort är det två olika företag du behöver kontakta när du ska flytta. Det ena är de som äger elnätet, elnätsföretaget. Det andra är de som levererar elen, elhandelsföretaget. Om du går in på sidan elområden.se kan du skriva in din adress och se vilket som är ditt elnätsföretag.

Du behöver göra en utflyttningsanmälan till ditt nuvarande företag och en inflyttningsanmälan till de som äger nätet i området du ska flytta till. Vad gäller elleverantör kan du säga upp din gamla och teckna ett nytt med ett företag som har bättre priser där du bor, eller behålla din gamla leverantör på din nya adress. Se till att ha allt detta klart i god tid, annars kan det bli svårt att tända lamporna på inflyttningsdagen.

Flytta bredband, TV och telefoni

Vad gäller bredband, TV och telefoni måste du först kolla vad som gäller i den nya bostaden. Många hyresvärdar och bostadsrättsföreningar har gruppavtal med leverantörer och ibland ingår dessa tjänster i hyran eller avgiften, ibland inte. Vill du att ditt hemtelefonnummer ska följa med till den nya adressen behöver du till exempel kontakta Telia om det. Uppsägningstiden på abonnemang kan vara upp till tre månader, så se till att vara ute i så god tid du bara kan.

Kolla avtal för sophämtning

Flyttar du från en lägenhet till en villa kommer du att märka att mycket är annorlunda. Till exempel kommer du inte att kunna gå ut i trapphuset och slänga din soppåse i ett sopnedkast. I stället måste du ta kontakt med den firma som sköter sophämtningen i ditt nya område och skriva ett avtal med dem.

En flyttfirma att lita på i alla väder!



24 Jan 2018