Flytta från hyresrätt

Att flytta från hyresrätt innebär också ett ansvar. Många verkar tro att en flytt från en hyresrätt innebär lite friare tyglar än vad en flytt från en bostadsrätt gör. Så är inte fallet. Du kan inte lämna din bostad vind för våg och flytta in i nästa. Du har ett ansvar som hyresgäst och vissa av saker finns också reglerade i hyreslagen.

Vi tänkte gå igenom de viktigaste detaljerna, men innan dess så ska vi även säga att du på ett mer personlig plan har vissa saker att ta tag i innan du lämnar din hyresrätt. Här följer några:

  • Adressändring: En adressändring gör du smidigt på Adressändring.se och på den sidan kan du även att välja att exempelvis pausa och eftersända din post till din nya bostad. Att registrera dig på exempelvis Kivra kan också vara en god idé. Det innebär att du får brev från myndigheter och räkningar från de företag och tjänster du själv valt digitalt istället. Den brevlådan öppnar du med din bank-id.

  • Packa: Se till att packa alla dina tillhörigheter i god tid innan flyttdagen. Töm förråden och se till att fixa riktiga kartonger som är rymliga, klarar med tyngd och som är enklare att bära. Packa hellre lättare och i fler kartonger än vice versa. Det kommer både du och de som hjälper dig att bära att vara glada över.

  • Hyr ett fordon: Boka in ett fordon tidigt. I synnerhet om du bor i en större stad. Bensinstationer har inte obegränsat med flyttbilar/släp i sina maskinparker.

  • Flyttfirma? Väljer du att ta professionell hjälp så förklara så utförligt som möjligt hur mycket som ska bäras och om det finns någonting som är speciellt sett till form, tyngd och värde. Gå även igenom vad du behöver hjälp med - handlar det enbart om att bära och transportera eller ska det även adderas packning och annat? Ju mer utförlig beskrivning du ger, desto bättre och mer effektivt jobb sker - till ett mer gynnsamt pris.

Checklista för en flytt ur hyresrätten

Dessa detaljer brukar vara att anse som standard om dus ka flytta från en hyresrätt. Kom dock ihåg att läsa avtalet du skrivit innan. En god idé är att tala med hyresvärden innan så att inga missförstånd sker.

  1. Säg upp avtalet: Det är naturligtvis det första steget. Normalt så har man tre månaders uppsägningstid - men om ni kan komma överens om annat så är det okej. Under den här tiden så kommer en besiktning av din hyresrätt att ske. Och: du får vara beredd på att visa upp din bostad för nya spekulanter också - detta naturligtvis då du själv kan. Hyresvärden måste kontakta dig först.

  2. Besiktningen sker normalt under den första uppsägningsmånaden och den utförs för att säkerställa att inget onaturligt slitage skett. En trasig fönsterruta, ett hål i väggen eller en inrökt lägenhet är typiska exempel på sådant slitage. Det kan du också blir ersättningsskyldig för.

  3. Återställning av bostaden: Har du genomfört renoveringar - målat om, tapetserat eller satt nytt kakel så kan du bli tvungen att återställa bostaden till det ursprungliga skicket igen. Detsamma gäller om du tagit bort en garderob eller plockat bort några dörrar: allt ska sättas tillbaka igen. Brandvarnare och exempelvis digitalbox tillhör bostaden och inte dig - sådant ska lämnas.

  4. Flyttstädning: En flyttstädning måste utföras och den ska vara lika noggrann som om du skulle flytta från en bostadsrätt. Det innebär att allt mellan himmel och jord - fönster, avlopp, kyl- och frys, spis, toalett, golv, väggar och så vidare - ska vara rena så att nästa person kan flytta in direkt. Här kan du använda dig av rut-avdraget och anlita en städfirma om du känner att du inte hinner med dig. Det innebär att du kan dra av halva arbetskostnaden på din deklaration - med ett årligt tak på 25.000 kronor.

  5. Lämna nycklarna: Samtliga nycklar du fått - även de eventuella kopior du gjort - ska återlämnas till hyresvärden.

En kompetent och serviceinriktad flyttfirma.



20 Jun 2018